Alkuperäisteos: Anni Blomqvist
Dramatisointi: Jussi Helminen
Musiikki: Matti Puurtinen
Ohjaus: Peter Nyberg
Musiikin sovitus: Outi Ollila
Musiikin orkestrointi: Pasi Ketola
Koreografia: Venla Viisanen
Pukusuunnittelu: Marjo Haapasalo
Lavastus ja valosuunnittelu: Timo A. Aalto
Rooleissa: Merita Seppälä, Ami Aspelund,
Roope Pelo, Maija Tenkanen, Esa Lehtinen, Marjut Ruusumo, Tiia Marjanen, Esteri
Seppälä, Kasper Korpela, Maija Härkönen, Senja Poikonen, Tiitus Pietilä, Niilo
Rautpalo, Lari Matilainen, Eemil Korpelainen, Sanna-Marja Kultima, Jari Maula,
Mia Kuisma, Heimo Heikkonen, Pauli Kuisma, Saku Nikkanen, Aarne Kallinen, Emmy
Welin, Laura Heiskala, Kris Mäki, Mariella Pirhonen
Myrskyluodon Maija on taattua kesäteatteria. Se on
juuri sitä, mikä iskee suomalaiseen kesäteatterikatsojaan. Sitä katsoessa
pääsee itkemään puhdistavaa itkua, kun
seuraa Myrskyluodon rankkojakin tapahtumia. Ystäväni kerran tokaisi, että se on
pelkkää itkemistä, synnytystä ja kuolemista.
Esikoisohjaaja Peter Nyberg on kertonut, että
haluaa korostaa ohjauksessaan Maijan tarinan iloa ja elämän janoa. Siinä hän on
totisesti onnistunut! Vaikka lavalla nähdään paljon kuolemaa ja surua, niin niitä
rytmittävät ilon ja onnen hetket. Näytelmä alkaa ilolla ja loppuu toivoon. Elämän
ilon- ja onnen hetkiin päästään Maijan (Merita Seppälä) ja Jannen (Roope
Pelo) perheen kanssa. Heidän perheensä onkin näytelmän paras osa. Katsomoon
välittyy tunne, kuin kyse olisi melkein oikeasta perheestä: rakkaus ja
läheisyys huokuu voimakkaana omalle istumapaikalle. Osa omaa perhettä onkin
mukana, sillä perheen vanhinta tytärtä esittää Meritan oma tytär Esteri
Seppälä. Minusta on aina ihana nähdä, miten perheenjäsenet pääsevät yhdessä
lavalle.
Perhe Maijan ympärillä vahvistaa tämän ilmaisua ja
tunteiden raakuutta. Pelon Janne luo Maijaa vahvistavan hahmon, joka
viimeistelee tämän tunteiden voimakkuutta riipaisevalla tavalla. Esimerkiksi
heidän nuorimman lapsensa, Mikaelin, (Eemil Korpelainen) kuollessa on
lohdutonta seurata, miten Kuoleman ruummillistuma (Mariella Pirhonen)
vie pienen lapsen. Kuoleman fyysinen olomuoto tuo tarinaan upean lisän ja
kuoleman viehkeitä liikkeitä katselee lumoutuneena.
Perheen vanhimmat lapset Maaria (Esteri Seppälä) ja August
(Kasper Korpela) tekevät todella vahvat roolisuoritukset. Augustin
tuska Jannen kuollessa on kurkkua kuristavaa seurattavaa. He ovat Salon
teatterissa ensimmäistä kertaa, mutta toivottavasti ovat tulleet jäädäkseen.
Lavalla nähdään myös vanhempi Maija (Ami Aspelund),
joka toimii melkein, kuin nuoren Maijan
äitihahmona, sillä hänellä on jo takanaan kaikki se, mitä nuoremmalla on vasta
edessään.
Kahden Maijan toteutus on toimiva, vaikka aluksi Aspelundin
Maijan kommentointi tuntuu turhan piikittelevältä. Mutta, kun Maijalle kertyy
elämänkokemuksia Maijat nivoutuvat yhteen ja vanhempi toimii kauniisti tukena nuoremmalle.
Kaikin puolin toteutus huokuu ammattimaisuutta ja
osaamista, mutta Nybergin näyttelijätausta ja noviisin asema ohjaajana näkyy
musikaalin pituudessa. Nyberg on itse näytellyt kahdessa Myrskyluodon Maijan
versiossa aiemmin Suomusjärvellä (2014) ja Lahdessa (2015). Teos on siis
hänelle varmasti rakas ja hänen näkemyksensä siitä on hioutunut vuosien
varrella, eikä mistään ole raaskittu nyt luopua. Esitys kestää melkein kolme
tuntia, mitä osaa odottaa, kun lähtee katsomaan ammattiteatteria, mutta
harrastajateatterin tekemänä se tuntuu todella pitkältä.
Puolitoistatuntisen 1.puoliajan aikana kävi muutaman
kerran mielessä, että onhan jo väliaika. Toinen puolikin kestää noin 50 minuuttia.
Salon teatteri näytti musikaalien tekemisen taidon jo Jekyll
& Hyde musikaalissa, mutta Myrskyluodon Maija vakuuttaa, että Salon
teatterilta löytyy osaamista ja ammattimaisuutta musikaalien tekoon.
-Nelli
-Nelli
kuva: Henriikka Koskenniemi/ Salon teatteri
Kommentit
Lähetä kommentti