Siirry pääsisältöön

Katja *sydän* Salon Teatteri

Mä rakastan teatteria. Jaa ai miksi? No. Oma rakkaustarinani alkaa vuodesta 1994 ja Turun kaupunginteatterista, jolloin talossa pyöri Peter Pan -musikaali. Se oli uskomaton elämys ja seitsemänvuotiaan tytön silmin katsottuna se oli kuin unta keijuineen ja merirosvoineen. Muistan uneksineeni esityksestä viikkotolkulla, niin kiehtova se oli. Silmieni eteen avautui maailma, jonka uskalsi vain unelmoida ja nyt se oli siinä ihan käsin koskettavissa.

Teatteri on siitä ihmeellinen paikka, että siellä voit sillä tavalla ihanasti taantua. Lapsena lavan tapahtumat olivat oikeita ja tapahtuivat juuri sillä hetkellä Leenalle ja Peterille, kukaan ei esittänyt. Nyt jo hieman aikuisempana voin edelleen uppoutua hyvään esitykseen ja elää vahvasti mukana. Päästää irti tietynlaisista kahleista ja vapautua.

Ekalla luokalla piti kirjoittaa aine otsikolla "Minusta tulee isona..". Oma otsikkoni oli "Minusta tulee isona näyttelijä". Niin olin päättänyt. Tuolloin Turun kaupunginteatterista lähtiessäni päätin, että tuota mä haluan tehdä työkseni, leikkiä luvan kanssa! Kolmannella luokalla sitten tuli mahdollisuus osallistua näytelmäkerhoon eikä sitä tarvinnut montaa kertaa arpoa, että osallistunko vaiko enkö. Ongelma mulle tuli vasta kun ala-aste oli loppumassa. Mitä mä nyt teen kun yläasteella ei oo näytelmäkerhoa?! Onnekseni opettajani ja nätelmäkerhon vetäjä Liisa kertoi, että Salon Teatterin jäseneksi voi liittyä pientä jäsenmaksua vastaan. Ja niin vuosituhat vaihtui ja toi tullessaan toisen perheen ja toisen kodin, Salon Teatterin.

Hauskaa tässä on se, että ensimmäinen näytelmäni Salon Teatterissa oli Peter Pan (2001)! Minä olin Piikki, yksi kadonneista pojista. Puberteetti oli alkanut ja naiseuteni herätti eräässäkin pienessä viisivuotiaassa hyvin ristiriitaisia tunteita, haha!

Teatteri harrastuksena

Toivon, että jokainen nuori löytäisi itselleen porukan, jonka kanssa on hyvä ja turvallista olla kodin ulkopuolellakin. Mä löysin omani teatterista. Sain tulla sinne omana itsenäni, eikä kukaan käännyttänyt pois. Samanhenkisten ihmisten kanssa on helppo luoda luottamussuhde, joka kantaa pahoinakin päivinä.

Pahimmat teinivuotenikin vietin teatterilla. Kun muut olivat torilla pusarilla ja "dokailivat" (eli joivat muutaman siiderin ja joku oli aina pölliny faijan pontikkapullon) kaupungilla, niin mä oli teatterilla harkoissa tai esityksessä. Enkä ole koskaan kokenut, että olisin missannut jotain tärkeetä. Mulla oli teatterilla aina kivaa! Ja sitten kun koitti enskarikaronkka tai hautajaiset, kävin salaa miesten pukkarissa muutaman muun nugetin kanssa juomassa pullon tai kaksi olutta. Salaa, koska eihän se ollut sallittua! Me oltiin alaikäsiä. Ja salaa, koska tultiin siitä kahdesta pullosta jo ihan laidattomiin tiloihin. Mutta se oli aina turvallista. Se oli turvallinen ympäristö kokea, koska paikalla oli aina aikuisia, mutta kukaan ei nillittänyt. Ne tiesi, että me oltiin enemmän tai vähemmän vastuullisia nuoria. Tai ainaki koettiin olevamme.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Naiset kunniaan! - Pikku naisia

Dramatisointi: Satu Rasila Ohjaus: Sini Pesonen Lavastaja: Tinja Salmi Pukusuunnittelu: Tuomas Lampinen Naamioinnin suunnittelu: Saara Tawast Äänisuunnittelu: Iiro Laakso Valosuunnittelu: Janne Teivainen Videosuunnittelu: Mika Hiltunen Rooleissa: Isla Mustanoja, Katariina Havukainen, Anna Airola, Linda Hämäläinen, Samuel Kujala, Riitta Salminen, Kimmo Rasila, Stefan Karlsson, Markus Ilkka Uolevi, Kirsi Tarvainen   Hurahdin Pikku naisiin Greta Gerwigin vuonna 2019 tulleen elokuvasovituksen myötä. Sen feministinen ote inspiroi, ja elokuvasta on jäänyt minulle muutama monologi sydämeen. Joten totta kai Turun Kaupunginteatterin versio kuului kevään odotetumpiin juttuihin. Ja yllättäen ohjaajan sanasta käy ilmi, että myös idea tähän versioon sai alkunsa Greta Gerwigin inspiroimana. *liput saatu   -Nelli   Odotin hyvää, sain parempaa! Pikku naisia taisi pompata suosikkinäytelmäkseni, jopa Lauri Maijalan Seitsemän veljeksen ohi. Näytelmä yhdistää modernin ja e

Kukoistava - Lou Salomé

  Käsikirjoitus: Aina Bergroth Ohjaus: Liisa Mustonen Lavastus: Jani Uljas Pukusuunnittelu: Tuomas Lampinen Naamioinnin suunnittelu: Jasmin Ora Valosuunnittelu: Jarmo Esko Äänisuunnittelu: Tuomas Rissanen Rooleissa: Linda Hämäläinen, Stefan Karlsson, Riitta Salminen, Ulla Reinikainen, Tomi Alatalo, Toni Harjajärvi   Heti, kun näin näytelmän teaserin tiesin, että haluan nähdä sen. En tiennyt tarinasta mitään, mutta halusin nähdä Linda Hämäläisen ensi kertaa isossa pääroolissa. En joutunut pettymään. *liput saatu -Nelli Mikä yhdistää Pikku naisia, Kysy siskoilta ja Lou Saloméa? Kyllä, ne ovat kaikki tarinoita vahvoista naisista, ja niissä nähdään lavalla Linda Hämäläinen (Turun Kaupunginteatterissa). Vahvat naiset tuntuvat olevan nyt pinnalla, enkä ihmettele. Naiseuden moninaisuus saa viimein valokeilan. Niin kuin monesti ennenkin (ja myös jälkeen) Lou jäi miesten varjoon. Itse en edes ollut kuullut hänen nimeään ennen näytelmän julkistusta. Hänen tarinansa me

Mielikuvituksellinen – Vihervaaran Anna

  Sovitus: Henna Piirto Ohjaus: Laura Mattila Lavastus ja projisointi suunnittelu: Alisha Davidow Pukusuunnittelu: Riia Leea Nieminen Valosuunnittelu: Kari Laukkanen Äänisuunnittelu: Jukka Vierimaa Naamiosuunnittelu: Eija Nurminen Rooleissa: Nenna Tyni, Jori Halttunen, Annukka Blomberg, Sara Pirhonen, Akseli Lehtinen, Aki Raiskio, Liisa Vuori, Anna Pitkämäki, Saana Hyvärinen, Luukas Rannankari   Minua harmitti, kun en kesällä 2022 päässyt Sauvon kesäteatteriin katsomaan Vihervaaran Annaa. Niinpä melkein hypin riemusta, kun näin että Anna nähtäisiin myös Lahden Kaupunginteatterissa. *liput saatu   -Nelli  Mä olen ehkä hieman myöhäisherännyt Annan viehätykseen, sillä tutustuin Annaan ja Vihervaaraan vasta keväällä 2022 Netflixin Anne with an E -sarjan kautta. Ja totta kai rakastuin heti. Tarinan verkkainen ja ei liian dramaattinen kulku houkuttelee mukaansa. Ihastuttavinta tarinassa on Annan mielikuvitus ja se miten kolmesta odottamattomasta ihmisestä tulee rakk