Teksti: Henry Lewis, Jonathan Sayer, Henry Shields
Suomentaja: Mikko Koivusalo
Suomentaja: Mikko Koivusalo
Ohjaus: Mika Eirtovaara
Lavastus: Peter Ahlqvist
Puvustus: Tiina Valkama
Valosuunnittelu: Mika Randell
Äänisuunnittelu: Jari Tengström
Naamioinnin suunnittelu: Minna Pilvinen
Rooleissa Peter Ahlqvist, Teemu Aromaa, Iikka Forss, Stefan Karlsson (2018)/ Markus Ilkka Uolevi (2019), Miska Kaukonen, Ella Lahdenmäki, Severi Saarinen, Riitta Salminen
Näyttelijän pahin painajainen kummittelee unissa
yleensä juuri ennen ensi-ilta viikkoa, kuolema lavalla. Tilanne, jossa unohtaa
täysin seuraavan repliikkinsä tai toimintonsa ja näytelmä jää junnaamaan
paikalleen. Olen nähnyt pelosta myös improvisaatioillassa tehdyn leikin, jossa
toinen näyttelijöistä tietää repliikit mutta toinen ei.
Näytelmä joka menee pieleen on kuin tämä suuri
painajainen ja improvisaatioilta yhdistettynä. Näytelmä on täynnä kiusallisia
hiljaisuuksia, huonoa näyttelemistä ja rekvisiittojen sekoittamista, mutta se
on niin herkullista, että katsomo tikahtuu naurusta samalla, kun pyyhkii silmä
kulmistaan ilon kyyneleitä.
Koko näytelmä alkaa, niin että sitä ei osaa edes
odottaa ja sen loppuminenkin on suuri kysymysmerkki. Koko ajan kyseenalaistaa,
sitä mihin voi luottaa ja mihin ei. Näytelmässä olevan näytelmän juoni on
melkeinpä toissijainen, kun vaan seuraa näyttelijähahmojen toilailuja ja osaa
joissain kohdin jopa ennustaa, mitä tulee seuraavaksi tapahtumaan. Vaikka
seuraavan ongelman näkisikin jo horisontissa, niin se tapahtuma hetkellään saa
esiin naurunpyrskähdyksen.
Näytelmä on täynnä toistoa, jotta tilanteen hauskuus
saadaan vietyä äärimmilleen, kuten esimerkiksi viskin juonti. Joissain kohdissa
toistoja on kuitenkin liikaa ja niistä voisi napata edes yhden pois.
Komedian ohjaajan valinta on ollut suorastaan nerokas,
sillä kuka voisi ohjata koomisia tilanteita paremmin, kuin stand up -koomikko, Mika Eirtovaara. Hän ohjasi myös viime
kesänä Emma teatterissa nähdyn Love me,
tinder -komedian, mutta nyt en onneksi nähnyt lavalla hetkeäkään
Eirtovaaran stand up lavaesiintyjän kopiota. Tosin huumorirooleistaan tunnetun Miska Kaukosen hovimestari oli hyvin
samanlainen, kuin kesällä hänen näyttelemänsä Amor.
Näytelmän parhaimmat naurut saa aikaiseksi Peter Ahlqvistin näyttelijähahmo
suurilla maneeri käsiliikkeillään, joiden toistelu vain lisää hysteerisyyttä. Iikka Forssin näyttelijä joutuu venymään
aivan ääri rajoille ja saa yleisön haukkomaan henkeään ja nauramaan saman
aikaisesti.
Turun Kaupunginteatterin Varissuo – musikaalia on suositeltu, nuorille ja niille, jotka
eivät käy usein teatterissa. Mielestäni tätä näytelmää voisi suositella samalle
kohderyhmälle, vaikka teatterikonkaritkin tästä varmasti nauttivat. Näytelmä on
hersyvän hauskaa teatteria, joka epäonnistumisellaan osuu aivan nappiin.
Kuva: Otto-Ville Väätäinen/Turun Kaupunginteatteri |
Kommentit
Lähetä kommentti