Siirry pääsisältöön

Naiset kunniaan! - Pikku naisia

Dramatisointi: Satu Rasila

Ohjaus: Sini Pesonen

Lavastaja: Tinja Salmi

Pukusuunnittelu: Tuomas Lampinen

Naamioinnin suunnittelu: Saara Tawast

Äänisuunnittelu: Iiro Laakso

Valosuunnittelu: Janne Teivainen

Videosuunnittelu: Mika Hiltunen

Rooleissa: Isla Mustanoja, Katariina Havukainen, Anna Airola, Linda Hämäläinen, Samuel Kujala, Riitta Salminen, Kimmo Rasila, Stefan Karlsson, Markus Ilkka Uolevi, Kirsi Tarvainen

 

Hurahdin Pikku naisiin Greta Gerwigin vuonna 2019 tulleen elokuvasovituksen myötä. Sen feministinen ote inspiroi, ja elokuvasta on jäänyt minulle muutama monologi sydämeen. Joten totta kai Turun Kaupunginteatterin versio kuului kevään odotetumpiin juttuihin.

Ja yllättäen ohjaajan sanasta käy ilmi, että myös idea tähän versioon sai alkunsa Greta Gerwigin inspiroimana.

*liput saatu

 

-Nelli

 Odotin hyvää, sain parempaa! Pikku naisia taisi pompata suosikkinäytelmäkseni, jopa Lauri Maijalan Seitsemän veljeksen ohi.

Näytelmä yhdistää modernin ja epookin saumattomasti. Saumaton on itse asiassa kuvaava sana koko näytelmälle. Kaikki sopii yhteen niin täydellisesti, että katsomossa pystyi vain huokailemaan ja hymyilemään. Ja kaikki alkaa jo ensi sekunneista, kun tyttönelikko: Jo (Isla Mustanoja), Meg (Katariina Havukainen), Beth (Anna Airola) ja Amy (Linda Hämäläinen) tanssahtelee lavalle.

Satu Rasilan dramatisoinnin pääpainona on tarinan kertojuus. Se antaa raamit ja kuljettaa näytelmää hienosti. Aikahypyt toimivat hyvin, kuitenkaan pilaamatta yhtäkään juonenkäännettä. Näytelmän rakennetta tukee voimakkaina pilareina Mika Hiltusen videosuunnittelu, Iiro Laakson äänisuunnittelu sekä Janne Teivaisen valosuunnittelu. Erityisesti Hiltusen videosuunnittelu luo tunnelmaa ja luo kuvitelman isommasta tilasta. Laakson äänisuunnittelu taas luo modernia otetta.

Tinja Salmen lavastussuunnittelu tekee näytelmän seuraamisesta mutkatonta. Liikkuvat elementit pääsivät välillä jopa yllättämään.

Haluaisin varastaa melkein jokaisen vaatekappaleen Tuomas Lampisen suunnittelemasta puvustuksesta. Erityisesti tyttöjen asut ovat kauniita ja rentoja. Sellaisia, joita itse haluaisin pukea päälleni nykypäivänäkin!

Kaikki hahmot ovat syvällisiä. Jokainen pikku naisista saa vuorollaan oman hetken tarinasta. Satuin jopa pitämään ikävästä Marchin tädistä (Kirsi Tarvainen).

Samaistun Jon luovuuteen ja haluun kertoa tarinoita, mutta suosikikseni nousee silti Beth. Bethin tarina on niin koskettava ja Airola toteuttaa roolin todella kauniisti.

Sini Pesonen on onnistunut ohjaamaan teoksen, joka on feministinen olematta kuitenkaan päälle liimattu. Tulen istumaan katsomossa varmasti uudestaan!

 P.s. Kaino pyyntö Turun Kapunginteatterille, Sini Pesoselle ja Anna Airolalle: Voisitteko äänittää ja julkaista Bethin versiot End of the world ja Can’t help falling in love kappaleista. Tai tehdä jopa soittolistan näytelmän kappaleista.

 

Kuva: Otto-Ville Väätäinen/ Turun Kaupunginteatteri

 

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fanaattinen - Bonnie & Clyde

  Käsikirjoitus: Ivan Menchell Sanat: Don Black Musiikki: Frank Wildhorn Ohjaus ja suomennos: Jukka Nylund Kapellimestari: Ville Myllykoski Koreografia: Chris Whittaker Lavastus: Mika Haaranen Pukusuunnittelu: Heidi Wikar Naamioinnin suunnittelu: Aki-Matti Kallio Kuvat: Otto-Ville Väätäinen Rooleissa: Kaarlo Haapiainen, Marketta Tikkanen, Maria Lund, Jonas Saari, Miko Helppi, Aleksi Aromaa, Tiina Peltonen, Mikael Haavisto, Pekka Hiltunen, Saara Östman, Tinja Taipale, Petja Pulkkinen, Ella Vähäpassi, Katariina Särkijärvi, Iina-Emilia Sokka, Ethel Ånäs, Viljami Nurmi, Ralf Nyberg Muusikot: Puhaltimet: Kasper Haikonen / Samuli Nieminen Viulu: Essi Putkonen / Tero Pajunen Kitara: Kalle Rinne / Juuli Kaukinen Basso: Azra Topcu / Pirkka Isotalo Rummut: Taneli Korpinen / Anssi Sopanen   Ehdin kuin ehdinkin Samppalinnan pyöritykseen. Teatteriseurana oli pitkästä aikaa mukana äiti <3 -Nelli   Viime kesänä vierailin Samppalinnassa ensimmäist...

Lahden Kaupunginteatterissa - Joel Mäkinen

Nyt palataan tämän blogin nuorille juurille, sillä blogihan sai alkunsa 2017, kun Salon teatterissa nähtiin Jekyll & Hyde. Blogin ensimmäinen ”oikea” postauskin on työryhmähaastatteluja: ”Takaa naamioiden” . Lahdessa saa syksyllä ensi-iltansa Suomen neljäs Jekyll & Hyde. Ennen Lahtea musikaali on tehty Turussa (2013), Jyväskylässä (2015) ja Salossa (2017). Lahdessa Jekyllin ja Hyden roolissa nähdään Joel Mäkinen. Haastattelun aikana taustalla soi ihanasti lavalta kaikuva musikaalin musiikki. -Nelli Oletko nähnyt Jekyll & Hyden aikaisempia versioita? En oo nähnyt muita. Oon kattonu youtubesta jotain pätkiä ja tästähän löytyy hieno, täydellinen soittolista spotifysta. Miten lähdit tutustumaan musikaaliin? Luonnollisesti käsikirjoituksen kautta ja tosi nopeesti lähin kuuntelemaan sitä musaa. Tästä on maailmalla monia eri versioita, mutta siitä spotifyn complete soundtrackista löytyy melkein kaikki biisit. Musikaaleista löytyy aina tosi hyvin materiaaleja, m...

Takaa naamioden -Jekyll & Hyde

Moikka tyypit! Tällä kertaa päästään tutustumaan muutamaan Salon teatterissa pyörivän Jekyll & Hyde - musikaalin työryhmäläiseen, sillä mä sain haastateltavakseni Peter Nybergin, Teemu Veikkolaisen sekä Outi Ollilan. Päästään tutustumaan heidän teatterialkuperäänsä, -kiinnostuksiin ja -ajatuksiin. Ensimmäisenä Teemu Veikkolainen: kuva: mikanurmiphotography 1.Kuka olet? - Teemu Veikkolainen, 22-vuotias insinööriopiskelija Suomen Turust. Esitän musikaalissa Henry Jekyllin parasta ystävää John Uttersonia. 2. Miten kauan olet harrastanut/työskennellyt teatterin parissa? - Teatterin parissa on tullut harrastettua nyt muutaman vuoden ajan eli vuodesta 2014 lähtien. 3. Miten innostus teatterin tekemiseen sai alkunsa? - Kun opiskelin Salon lukiossa viimeistä vuottani, uskaltauduin vihdoin musiikkiteatterikurssille. Arto Lindholmin ohjaama Rautapuu musikaali vei mukanaan ja sen aiheuttama huuma jätti kaipuun lavalle. Saman vuoden syksynä olin mukana ensimmäisessä produktiossani Sal...