Siirry pääsisältöön

Cafe Artistissa, På Kafé Artist – Josefin Silén

 

Päässäni soi ” Supercalifragilisticexpialidocious”, kun kävelen kohti Svenska Teaternin kahvilaa, sillä olen menossa tapamaan ihka oikeaa Maija Poppasta. Tai siis näyttelijää, joka astuu Poppasen saappaisiin Svenska Teaternin Mary Poppins -musikaalissa: Josefin Silén. Tämä 25-vuotias näyttelijä nähtiin viimeksi Tampereella toisessa disneymusikaalissa: Notre Damen kellonsoittajassa, Esmeraldana. (Också på svenska)

-Nelli

 Miten olet nyt harjoittelut roolia, kun korona vaikutti harjoituksiin?

-       Mulla oli sellanen tuuri, että sain apurahan, joten olen ottanut coaching tunteja kahdelta opettajalta Lontoossa. Olen treenannut enemmän laulua, mutta myös yhden acting coachingin Zoomin kautta, ja se on toiminut itse asiassa yllättävän hyvin.

Miten lähdit lähestymään Poppasen roolia?

-       Päätin, että en katso sitä leffaa ollenkaan, mutta mä olen lukenut ne kirjat. Mä tiedän, että Markku (ohjaaja) haluaa, että kirjaversio on tässä enemmän esillä kuin mitä se on elokuvassa. Oon analysoinut, millainen hahmo tää on, koska mulle on tärkeetä, että tästä ei tulis vaan sellasta stereotyyppistä Maija Poppasta, vaan siinä ois layersejä ja syvyyttä.

Mitä olet löytänyt Maijan hahmosta?

-       Kirjassa hän on ehkä vielä jotenkin napakampi. Julie Andrews tai siis se leffaversio, on aika suloinen ja charmikas. Kirjoissa vois sanoo, että hän on melkein kylmä, mutta hänellä on hyvä sydän ja syy miksi hän käyttäytyy näin. Hän on aika napakka lady.

Kyseessä on kuitenkin Disney-musikaali. Miten kirjojen versio ja Disney yhdistyy?

-       Me ollaan alettu löytämään aika hyvä mixi, mutta se on aika jännää, koska tässä on sekä Disney että Cameron Mackintoshin versio tästä. Disney haluaa tietenkin Disney-version ja Macintoshin versio on lähemäpänä kirjaa. Musta on tärkeetä, ettei yleisö tuu tänne ja odota, että tää olis se elokuva, koska sitä tää ei oo.

 Mikä on sun lempikappale tästä musikaalista?

-       ”Feed the birds” on aivan ihana. Onpa tosi vaikee kysymys. Tosi vaikee valita. ”Spoonful of sugar” ja ”Superkalifrakilisti” on niin klassikoita ja feel good biisejä. Sitten on just ”Feed the birds” ja ”Anything can happen if you let it”, jotka on niin kauniita. En voi valita!

 Tää on sulle toinen Disney-rooli. Miltä se tuntuu?

-       Tuntuu, että vaikka molemmat on Disneyä, niin hahmot on hirveen erilaisia. Itse kuitenkin pidän Disneystä, joten se ei todellakaan haittaa!

No, mikä on sun lempi Disney-elokuva?

-       Ehkä sanoisin, että Leijonakuningas. Katoin sen just Disney+. Mutta myös Kaunotar ja hirviö. Jos se musikaali vielä tulis Suomeen, voisin mennä aukkareihin taas.

Löytyykö sulta lempi Disney-hahmoa?

-       No, jos Maija Poppanen on Disney-hahmo, niin ehkä sanoisin sen. Mutta kyllä toi Esmeraldakin oli aika tulinen ja rohkee. Ja sellainen, että hän uskaltaa sanoa, mitä hän haluaa. Hän on hyvä role model.

Sun äidinkieli on ruotsi. Millaista on ollut näytellä suomeksi?

-       Se on ollut aika jännittävää. Eron huomaa nyt, kun tekee ruotsiksi. On yks asia vähemmän, mitä pitää miettiä. Totta kai Tampereella oli se, että sanonko nyt varmasti oikein tai onko mun murre liian iso. Ja mulla oli se pelko, mitä jos tulee black out, kun ruotsiksi pystyisin improamaan, mutta suomeksi se on eri asia mulle. Kyllä kuitenkin tekisin jatkossakin juttuja suomeksi, jos ihmiset haluais.

Millaisia unelmarooleja sulla on?

-       Oi, nyt pitää miettiä. Wicked on sellanen musikaali, jossa ois kiva olla. Oon myös miettinyt, millaisia musikaaleja Suomeen pitäisi tulla. Waitress on ehkä sellainen unelmarooli, olla se Jenna. Oon miettiny myös, että Little women, joka pohjautuu siihen kirjaan, niin jos se tulis. Eli ihan pari vaihtoehtoa löytyy.

 


 pPÅ SVENSKA

 Hur har du repat till rollen, nu när corona påverkade träningarna?

-       Jag hade sådan tur att jag fick ett stipendium så jag har kunnat ta coaching lektioner från två lärare i London. Jag har repat mer i sjungande, men över Zoom har jag också haft skådespelarcoaching och det har faktiskt fungerat förvånansvärt bra.

Hur närmade du dig med Poppins rollen?

-       Jag beslöt mig för att inte alls titta på filmen, men jag har läst böckerna. Jag vet, att Markku (regissören) vill att bokversionen är mer framme än filmen i denna musikal. Jag har analyserat hurdan karaktären är, eftersom det är viktigt för mig att den inte blir någon stereotypisk Mary Poppins, utan hon ska ha layers och djup.

Vad har du funnit i Marys karaktär?

-       Att hon i boken kanske är ännu bittrare. Julie Andrews – eller den där filmversionen – är ganska söt och charmig. I böckerna kan man säga att hon nästan är kall, men hon har ett bra hjärta och en orsak att bete sig så där. Hon är en ganska bitter dam.

Den här är i alla fall en Disney-musikal. Hur förenar böckernas version sig med Disneys?

-       Vi har börjat att hitta en ganska bra mix, men det är ganska spännande eftersom vi har både Disney adaptionen och Macintosh versionen i den här. Disney vill skapa Disneyversionen och Macintosh adaptionen är närmare själva boken. Jag tycker att det är viktigt att publiken inte kommer hit och förväntar sig att den skulle vara som filmen, eftersom den här musikalen inte är det.

 Vilken är din favoritlåt i den här musikalen?

-       ”Fees the birds” är helt underbar. Vilken svår fråga. Det är svårt att välja.”Spoonful of sugar” och ” Supercalifragilisticexpialidocious” är så klassiska feel good låtar. Sen har vi ju ”Feed the birds” och ”Anything can happen if you let it”, som är så vackra. Jag kan inte välja!

Denna musikal är din andra Disneyroll. Hur känns det?

-       Det känns som att trots att båda karaktärerna är Disney så är de väldigt olika. I alla fall tycker jag om Disney så därför är det inte till någo skada alls!

Nå, vad är din favorit Disney-film?

-       Jag skulle kanske säga Lejonkungen. Jag tittade precis på den på Disney+. Men också Skönheten och odjuret. Om musikalen kom till Finland så skulle jag vilja delta i provframträdandet igen.

Har du en favorit Disney-karaktär?

-       Nå, om Mary Poppins är en Disney-karaktär, skulle jag kanske säga henne. Men Esmeranda är också ganska brinnande och modig. Och en sådan som vågar säga vad hon tycker. Hon är en bra förebild.

Ditt modersmål är svenska. Hur har det känts att spela på finska?

-       Det har varit spännande. Skillnaden märks nu. När jag gör det på svenska så har jag en sak mindre att tänka på. I Tammerfors tänkte jag på att ”kommer jag säga det här rätt eller är min dialekt för annorlunda”. Och jag var rädd för att jag skulle få black out. På svenska kan jag improvisera, men på finska är det en annan sak för mig. I alla fall skulle jag nog göra projekt på finska, om människor ville.

Vilka drömroller har du?

-       Oj, nu måste jag tänka efter. Wicked är en sådan musikal som skulle vara kiva att vara med i. Jag har också tänkt på vilka musikaler borde komma till Finland. Waitress är kanske den drömrollen – att få vara Jenna. Jag har också tänkt att om Little Women, som baseras på boken, skulle komma. Alltså det finns ju ett par alternativ.

 Kiitos haastattelusta Josefin!

 

 

 

 



 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nostalginen - Kolme iloista rosvoa

  Ohjaus: Samu Loijas Käsikirjoitus: Thorbjørn Egner Suomennos: Aila Meriluoto Lavastus: Niina Suvitie Pukusuunnittelu: Marjo Haapasalo Nuket ja tarpeisto: Pia Kalenius Koreografia: Eeva-Liisa Louhi Musiikin sovitus: Valtteri Lipasti Äänisuunnittelu: Mikko M. Koskinen Maskeeraus ja kampaukset: Alisa Oksanen Ohjaajan assistentti: Helka Tanskanen Graafinen suunnittelu ja valokuvaus: Frans Rinne Markkinointivastaava: Linda Valtonen Tuotantovastaava: Eeva Roisko Rooleissa: Markus Niemi, Thomas Dellinger, Joonatan Perälä, Anna Ranta, Joonas-Petteri Nieminen, Jarkko Kallionpää, Miia Wakonen, Jasmin Mehtälä, Olivia Dellinger, Aino Honkanen, Aaron Kalliola, Urho Kallionpää, Kauko Luttinen, Ilona Petäjä, Eedi Roisko, Enia Roisko   En ole blogissa vielä varmaan koskaan suoranaisesti käsitellyt lastennäytelmää, vaikka Pieni Merenneito ja Vihervaaran Anna vähän genreä sivuavatkin. Se tuntuu hassulta, sillä rakastan lastenteatteria sekä tekijänä että katsojana. Kesäperinteemme lapsuudess...

"Jonkun on oltava" - Kellokosken prinsessa

  Käsikirjoitus ja ohjaus: Alina Kilpinen Musiikin sävellys ja laulujen opetus: Antti Ainola Koreografiat: Venla Viisanen Lavastus: Sanna Leppänen Puvustus: Jenny Sainio, Marika Hämäläinen Graafikko: Marcus Lindén, Susanna Karhu Tuotanto: Mia Kuisma Kuiskaaja: Pia Poikonen Kuvat: Anni Arvilahti Rooleissa: Sanni Suvila-Nuutinen, Marjukka Paajolahti-Halme, Susanna Karhu, Satu Elg, Arto Pasio, Pia Nummila-Väkiparta, Anni Mäenpää, Anna Virtanen, Elina Virtaperko, Saila Rouhiainen, Arska Halme, Sami Virta, Nora Koivunen, Elviira Väyrynen, Minna Laiho   Vuohensaaren kesäteatteri on jo melkein jokavuotinen perinne -Nelli   Salon Teatteri selkeästi profiloituu voimakkaisiin tarinoihin, mutta löytää niihin jotain uutta. Ainakin näin voi sanoa viimeaikaisista näytelmistä Ulvova mylläri, Rouva C. ja nyt Kellokosken prinsessa . Teatteri jatkaa myös Pauliina Saloniuksen viitoittamalla tiellä ihmismielen sopukoihin. Tämän kesän näytelmä on kuin osa trilogiaa, ...

Fanaattinen - Bonnie & Clyde

  Käsikirjoitus: Ivan Menchell Sanat: Don Black Musiikki: Frank Wildhorn Ohjaus ja suomennos: Jukka Nylund Kapellimestari: Ville Myllykoski Koreografia: Chris Whittaker Lavastus: Mika Haaranen Pukusuunnittelu: Heidi Wikar Naamioinnin suunnittelu: Aki-Matti Kallio Kuvat: Otto-Ville Väätäinen Rooleissa: Kaarlo Haapiainen, Marketta Tikkanen, Maria Lund, Jonas Saari, Miko Helppi, Aleksi Aromaa, Tiina Peltonen, Mikael Haavisto, Pekka Hiltunen, Saara Östman, Tinja Taipale, Petja Pulkkinen, Ella Vähäpassi, Katariina Särkijärvi, Iina-Emilia Sokka, Ethel Ånäs, Viljami Nurmi, Ralf Nyberg Muusikot: Puhaltimet: Kasper Haikonen / Samuli Nieminen Viulu: Essi Putkonen / Tero Pajunen Kitara: Kalle Rinne / Juuli Kaukinen Basso: Azra Topcu / Pirkka Isotalo Rummut: Taneli Korpinen / Anssi Sopanen   Ehdin kuin ehdinkin Samppalinnan pyöritykseen. Teatteriseurana oli pitkästä aikaa mukana äiti <3 -Nelli   Viime kesänä vierailin Samppalinnassa ensimmäist...