Siirry pääsisältöön

Hyvät naiset ja herrat ja kaikki siltä väliltä – Kinky boots

 Käsikirjoitus: Harvey Fierstein

Musiikki ja laulujen sanat: Cyndi Lauper

Suomenkielinen käännös: Kari Arffman ja Hanna Kaila

Ohjaus: Samuel Harjanne

Orkestraatio: Stephen Oremus

Vastaava kapellimestari: Eeva Kontu

Kapellimestari: Joonas Mikkilä

Koreografia: Gunilla Olsson-Karlsson

Lavastussuunnittelu: Peter Ahlqvist

Pukusuunnittelu: Tuomas Lampinen

Valosuunnittelu: William Iles

Äänisuunnittelu: Kai Poutanen

Naamiointi ja kampausten suunnittelu: Henri Karjalainen

Ohjaajan ja koreografin assistentti: Jack Johansson

Rooleissa: Petrus Kähkönen, Lauri Mikkola, Eriikka Väliahde, Emmi Kaislakari, Hiski Grönstrand, Jyrki Mänttäri, Jari Ahola, Antti Kerosuo, Juha-Matti Koskela, Jonas Saari, Aleksi Aromaa, Samuli Pajunen, Saska Pulkkinen, Jussi Lukács, Valtteri Aaltonen, Hanna Kaila, Leena Rousti, Marissa Lattu, Riikka Riikonen, Roosa Lehtinen, Heidi A. Kiviharju, Sanni Lehto, Eero Maunu, Niklas Normio, Tristan Lumi, Jerry Ranta

Enkelit: Jack Johansson, Henri Sarajärvi, Steven A. Novak, Anton Engström, Niklas Rauten, Jero Mäkeläinen

 Kinky boots valloitti Helsingin pari vuotta sitten. Nyt musikaali tekee paluun Tampereen Työväen Teatteriin. Pääesiintyjät ja enkelit ovat samat, mutta muuten näyttelijät ovat TTT:n näyttelijöitä. Petrus Kähkönen kuvaili musikaalia sellaiseksi, mitä Suomessa ei ole aiemmin nähty ja se on täysin totta!

-      - Nelli

Kinky bootsin ydinsanoma on: hyväksy itsesi, mutta siinä myös haastetaan hyväksymään joku toinen, erilainen kuin sinä. Monelle on selvää pässin lihaa, että kohtele toista kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan, mutta tämä musikaali ja nykymaailma osoittavat, että se ei ole sitä kaikille.

Kun Lola (Lauri Mikkola) saapuu pieneen North Hamptoniin auttamaan kenkätehtaansa kanssa pulassa olevaa Charliea (Petrus Kähkönen) nousee esiin ongelma, miten uutta ja outoa vierastetaan. Lola on oikeasti Drag Queen, joka on itsevarmempi pukeutuessaan korkokenkiin, kuin miesten vaatteisiin. Lolan alta paljastuu epävarma Simon, joka ei uskalla sanoa kiusaajilleen vastaan.

Vihamielistä puolta tarinasta edustaa Don (Hiski Grönstrand) ja nautin suuresti siitä, kun lavalla näytetään Donin epävarmuus Lolaa kohtaan, joka osaakin pistää kampoihin ja lyödä vastustajansa tarpeen tullen tajuttomaksi.

Musikaali on sanomaltaan erittäin tärkeä ja katsomoon pitäisikin istuttaa Donin kaltaisia miehiä ja naisia oikeasta maailmasta, jotta he joutuisivat kohtaamaan käytöksensä ja vielä maksamaan nähdäkseen sen.

Musiikki on mukaansa tempaavaa ja yleinen tunnelma on iloinen ja pirskahteleva, mutta katsoja pääsee myös näkemään asioiden kipeän ja hauraan puolen. Harvoin itken katsomossa, mutta nyt kyyneleet valuivat silmäkulmista ja lähellä oli, etten olisi avoimesti ruvennut vollottamaan.

Lolan kamppailu itsensä kanssa osui niin lähelle varsinkin, kun juuri osallistuin omassa kaupungissani Pride mielenosoitukseen, koska kaupunki ei halunnut nostaa salkoon sateenkaarilippua ja näin näyttää tukeaan LGBTQ+ -yhteisölle.

Moni myös vastustaa näiden asioiden ”vouhotusta”, mutta juuri ihmiset, jotka eivät ymmärrä, miksi Pride on niin tärkeä, ovat syy siihen, miksi Prideä yhä tarvitaan.

Lauri Mikkola on aivan uskomaton Lolana sekä Simonina. Hän tuo molemmat puolet erittäin uskottavasti esiin. Lola ja hänen enkelinsä ovat musikaalin parasta antia.

Gunilla Olsson-Karlsson koreografia, Tuomas Lampisen pukusuunnittelu, Henri Karjalaisen naamiointi ja kampausten suunnittelu, sekä Stephen Oremus kruunaavat kaiken.

Myös ohjaaja Samuel Harjanne on ollut aivan nappi valinta ja uskon, että hänen kädenjälkensä ansiosta musikaali onnistuu herättämään niin voimakkaita tunteita.

Ihailin kotona jo sitä, miten käsiohjelmassa selitetään tärkeät termit: Drag, Drag Queen/King, transsukupuolisuus, transvestisuus sekä queer. Lähteenään Seta.

Kun oli loppukiitosten aika, nousin muiden mukana osoittamaan seisten suosiota, sillä sen tämä musikaali ansaitsee. 

Kuva: Kari Sunnari



 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kukoistava - Lou Salomé

  Käsikirjoitus: Aina Bergroth Ohjaus: Liisa Mustonen Lavastus: Jani Uljas Pukusuunnittelu: Tuomas Lampinen Naamioinnin suunnittelu: Jasmin Ora Valosuunnittelu: Jarmo Esko Äänisuunnittelu: Tuomas Rissanen Rooleissa: Linda Hämäläinen, Stefan Karlsson, Riitta Salminen, Ulla Reinikainen, Tomi Alatalo, Toni Harjajärvi   Heti, kun näin näytelmän teaserin tiesin, että haluan nähdä sen. En tiennyt tarinasta mitään, mutta halusin nähdä Linda Hämäläisen ensi kertaa isossa pääroolissa. En joutunut pettymään. *liput saatu -Nelli Mikä yhdistää Pikku naisia, Kysy siskoilta ja Lou Saloméa? Kyllä, ne ovat kaikki tarinoita vahvoista naisista, ja niissä nähdään lavalla Linda Hämäläinen (Turun Kaupunginteatterissa). Vahvat naiset tuntuvat olevan nyt pinnalla, enkä ihmettele. Naiseuden moninaisuus saa viimein valokeilan. Niin kuin monesti ennenkin (ja myös jälkeen) Lou jäi miesten varjoon. Itse en edes ollut kuullut hänen nimeään ennen näytelmän julkistusta. Hänen tarinansa me

Mielikuvituksellinen – Vihervaaran Anna

  Sovitus: Henna Piirto Ohjaus: Laura Mattila Lavastus ja projisointi suunnittelu: Alisha Davidow Pukusuunnittelu: Riia Leea Nieminen Valosuunnittelu: Kari Laukkanen Äänisuunnittelu: Jukka Vierimaa Naamiosuunnittelu: Eija Nurminen Rooleissa: Nenna Tyni, Jori Halttunen, Annukka Blomberg, Sara Pirhonen, Akseli Lehtinen, Aki Raiskio, Liisa Vuori, Anna Pitkämäki, Saana Hyvärinen, Luukas Rannankari   Minua harmitti, kun en kesällä 2022 päässyt Sauvon kesäteatteriin katsomaan Vihervaaran Annaa. Niinpä melkein hypin riemusta, kun näin että Anna nähtäisiin myös Lahden Kaupunginteatterissa. *liput saatu   -Nelli  Mä olen ehkä hieman myöhäisherännyt Annan viehätykseen, sillä tutustuin Annaan ja Vihervaaraan vasta keväällä 2022 Netflixin Anne with an E -sarjan kautta. Ja totta kai rakastuin heti. Tarinan verkkainen ja ei liian dramaattinen kulku houkuttelee mukaansa. Ihastuttavinta tarinassa on Annan mielikuvitus ja se miten kolmesta odottamattomasta ihmisestä tulee rakk

Naiset kunniaan! - Pikku naisia

Dramatisointi: Satu Rasila Ohjaus: Sini Pesonen Lavastaja: Tinja Salmi Pukusuunnittelu: Tuomas Lampinen Naamioinnin suunnittelu: Saara Tawast Äänisuunnittelu: Iiro Laakso Valosuunnittelu: Janne Teivainen Videosuunnittelu: Mika Hiltunen Rooleissa: Isla Mustanoja, Katariina Havukainen, Anna Airola, Linda Hämäläinen, Samuel Kujala, Riitta Salminen, Kimmo Rasila, Stefan Karlsson, Markus Ilkka Uolevi, Kirsi Tarvainen   Hurahdin Pikku naisiin Greta Gerwigin vuonna 2019 tulleen elokuvasovituksen myötä. Sen feministinen ote inspiroi, ja elokuvasta on jäänyt minulle muutama monologi sydämeen. Joten totta kai Turun Kaupunginteatterin versio kuului kevään odotetumpiin juttuihin. Ja yllättäen ohjaajan sanasta käy ilmi, että myös idea tähän versioon sai alkunsa Greta Gerwigin inspiroimana. *liput saatu   -Nelli   Odotin hyvää, sain parempaa! Pikku naisia taisi pompata suosikkinäytelmäkseni, jopa Lauri Maijalan Seitsemän veljeksen ohi. Näytelmä yhdistää modernin ja e