Siirry pääsisältöön

"Jonkun on oltava" - Kellokosken prinsessa

 Käsikirjoitus ja ohjaus: Alina Kilpinen

Musiikin sävellys ja

laulujen opetus: Antti Ainola

Koreografiat: Venla Viisanen

Lavastus: Sanna Leppänen

Puvustus: Jenny Sainio, Marika Hämäläinen

Graafikko: Marcus Lindén, Susanna Karhu

Tuotanto: Mia Kuisma

Kuiskaaja: Pia Poikonen

Kuvat: Anni Arvilahti

Rooleissa: Sanni Suvila-Nuutinen, Marjukka Paajolahti-Halme, Susanna Karhu, Satu Elg, Arto Pasio, Pia Nummila-Väkiparta, Anni Mäenpää, Anna Virtanen, Elina Virtaperko, Saila Rouhiainen, Arska Halme, Sami Virta, Nora Koivunen, Elviira Väyrynen, Minna Laiho

 Vuohensaaren kesäteatteri on jo melkein jokavuotinen perinne

-Nelli

 Salon Teatteri selkeästi profiloituu voimakkaisiin tarinoihin, mutta löytää niihin jotain uutta. Ainakin näin voi sanoa viimeaikaisista näytelmistä Ulvova mylläri, Rouva C. ja nyt Kellokosken prinsessa. Teatteri jatkaa myös Pauliina Saloniuksen viitoittamalla tiellä ihmismielen sopukoihin. Tämän kesän näytelmä on kuin osa trilogiaa, jonka voisi katsoa muodostuvan Seili -musikaalista (Salon Teatterissa 2020), Ulvova mylläri – näytelmästä (Vuohensaaren kesäteatterissa 2023) ja Kellokosken prinsessa -musiikkinäytelmästä.

Prinsessaa voi todella nimittää musiikkinäytelmäksi, sillä Antti Ainolan säveltämät kappaleet luovat tarinaan tunnelmaa ja täydentävät tunnekokemusta, niin kuin hyvin istuva musiikki näytelmässä tekeekin. Koko ensemble on taidokasta ja miellyttävää kuunneltavaa, mutta erityisen noston saavat Prinsessana nähtävä Sanni Suvila-Nuutinen ja Sofia Pálmenia näyttelevä Anni Mäenpää.

Kellokosken tarina prinsessasta on pääpiirteissään varmasti monelle tuttu ja Salon Teatterin markkinoinnissa onkin korostunut, että nyt ei tulla toistamaan esimerkiksi Prinsessa -elokuvaa. Lupaus on "ei perisuomalaista kesäteatteria, jossa keskitytään Kellokosken iloisiinkin puoliin ja yhteisöllisyyteen."  Lupaus täyttyy, ja silti katsomossa heräsi tuttu tunne turvallisesta Suomen kesäteatterista.

Alina Kilpinen on ohjannut ja käsikirjoittanut todellakin sairaalan yhteisöä esiin nostavan teoksen. On pitkiä hetkiä, jolloin prinsessa ei edes ole lavalla, mutta häntä ei ehdi kaipaamaan. Kaikki lavalla nähtävät tekijät ovat niin vangitsevia. Erityisesti Satu Elgin Eva Juselius nostaa esiin Elgin taidot fyysisenä näyttelijänä ja hahmonrakentajana ja Anna Virtasen Miina ja Anni Mäenpään Sofia ovat miellyttävää katseltavaa. (Joskin paniikkikohtauksen esittäminen ei tuntunut todelliselta).

Paikoin tarinaa olisi voinut nopeuttaa ja tunnelmoivaa tyylikeinoa leikata, mutta kaiken kaikkiaan Vuohensaaren Kellokoskella viihtyy.

Ensi-illassa nähtiin myös teatterin taikaa, kun toisen puoliajan alussa ylilääkäri Soinisen (Arska Halme) ollessa yksin lavalla sinne lennähti lokki, joka viihtyi estradilla hyvän tovin. Se vaikutti kuin suunnitellulta ja vitsailimmekin, että lokki on koulutettu.

 P.s. Myös itse ohjaaja nähtiin ensi-illassa lavalla hoitaja-Maritan roolissa

 Esityskausi 6.7.-9.8.

 

Kuva: Anni Arvilahti

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Fanaattinen - Bonnie & Clyde

  Käsikirjoitus: Ivan Menchell Sanat: Don Black Musiikki: Frank Wildhorn Ohjaus ja suomennos: Jukka Nylund Kapellimestari: Ville Myllykoski Koreografia: Chris Whittaker Lavastus: Mika Haaranen Pukusuunnittelu: Heidi Wikar Naamioinnin suunnittelu: Aki-Matti Kallio Kuvat: Otto-Ville Väätäinen Rooleissa: Kaarlo Haapiainen, Marketta Tikkanen, Maria Lund, Jonas Saari, Miko Helppi, Aleksi Aromaa, Tiina Peltonen, Mikael Haavisto, Pekka Hiltunen, Saara Östman, Tinja Taipale, Petja Pulkkinen, Ella Vähäpassi, Katariina Särkijärvi, Iina-Emilia Sokka, Ethel Ånäs, Viljami Nurmi, Ralf Nyberg Muusikot: Puhaltimet: Kasper Haikonen / Samuli Nieminen Viulu: Essi Putkonen / Tero Pajunen Kitara: Kalle Rinne / Juuli Kaukinen Basso: Azra Topcu / Pirkka Isotalo Rummut: Taneli Korpinen / Anssi Sopanen   Ehdin kuin ehdinkin Samppalinnan pyöritykseen. Teatteriseurana oli pitkästä aikaa mukana äiti <3 -Nelli   Viime kesänä vierailin Samppalinnassa ensimmäist...

Lahden Kaupunginteatterissa - Joel Mäkinen

Nyt palataan tämän blogin nuorille juurille, sillä blogihan sai alkunsa 2017, kun Salon teatterissa nähtiin Jekyll & Hyde. Blogin ensimmäinen ”oikea” postauskin on työryhmähaastatteluja: ”Takaa naamioiden” . Lahdessa saa syksyllä ensi-iltansa Suomen neljäs Jekyll & Hyde. Ennen Lahtea musikaali on tehty Turussa (2013), Jyväskylässä (2015) ja Salossa (2017). Lahdessa Jekyllin ja Hyden roolissa nähdään Joel Mäkinen. Haastattelun aikana taustalla soi ihanasti lavalta kaikuva musikaalin musiikki. -Nelli Oletko nähnyt Jekyll & Hyden aikaisempia versioita? En oo nähnyt muita. Oon kattonu youtubesta jotain pätkiä ja tästähän löytyy hieno, täydellinen soittolista spotifysta. Miten lähdit tutustumaan musikaaliin? Luonnollisesti käsikirjoituksen kautta ja tosi nopeesti lähin kuuntelemaan sitä musaa. Tästä on maailmalla monia eri versioita, mutta siitä spotifyn complete soundtrackista löytyy melkein kaikki biisit. Musikaaleista löytyy aina tosi hyvin materiaaleja, m...

Takaa naamioden -Jekyll & Hyde

Moikka tyypit! Tällä kertaa päästään tutustumaan muutamaan Salon teatterissa pyörivän Jekyll & Hyde - musikaalin työryhmäläiseen, sillä mä sain haastateltavakseni Peter Nybergin, Teemu Veikkolaisen sekä Outi Ollilan. Päästään tutustumaan heidän teatterialkuperäänsä, -kiinnostuksiin ja -ajatuksiin. Ensimmäisenä Teemu Veikkolainen: kuva: mikanurmiphotography 1.Kuka olet? - Teemu Veikkolainen, 22-vuotias insinööriopiskelija Suomen Turust. Esitän musikaalissa Henry Jekyllin parasta ystävää John Uttersonia. 2. Miten kauan olet harrastanut/työskennellyt teatterin parissa? - Teatterin parissa on tullut harrastettua nyt muutaman vuoden ajan eli vuodesta 2014 lähtien. 3. Miten innostus teatterin tekemiseen sai alkunsa? - Kun opiskelin Salon lukiossa viimeistä vuottani, uskaltauduin vihdoin musiikkiteatterikurssille. Arto Lindholmin ohjaama Rautapuu musikaali vei mukanaan ja sen aiheuttama huuma jätti kaipuun lavalle. Saman vuoden syksynä olin mukana ensimmäisessä produktiossani Sal...